vrijdag 4 maart 2022

We willen af van dat Russische gas.

Overheden hebben zich door inkoop verbonden aan Gazprom, gasleverancier uit Rusland, en willen daar nu massaal niks meer mee van doen hebben. Het eerdere financiële voordeel laten ze graag vallen. Want Rusland moet gestraft worden voor haar ontoelaatbare inval in Oekraïne. Onze D66 fractie steunt die koers van harte.

We zien in Overijsselse gemeenten geweldige initiatieven uit gemeenteraden ontstaan: schriftelijke vragen, mondelinge vragen, B&W ’s die zelf al stappen zetten, gemeenten die Giro 555 steunen met 5 euro per inwoner, vrijwilligersorganisaties die vervoer en opvang willen regelen enzovoort. Ik weet zeker dat velen in Nederland nadenken over wat zij persoonlijk kunnen doen. Wat een enorme kracht vanuit de samenleving, al staat deze in geen verhouding tot de daadkracht en moed die inwoners van Oekraïne tonen.

Ook wij konden Gedeputeerde Staten vragen stellen, maar hebben dat niet gedaan. We zijn ervan overtuigd dat GS dit zelf al aanpakt. Daarbij worden ze geholpen door de wet. Zie de volgende artikelen:

Maar dan?

Je kunt het contract dus waarschijnlijk zonder boete opzeggen. En dan nog steeds moet er gas komen. Waar komt dat dan vandaan? Is er genoeg via andere wegen in te kopen met de zekerheid dat het regime in Rusland niet gesteund wordt?

Wij weten dat niet en laten dat over aan inkopers met inzicht van zaken.

Maar wat dan wel? We zullen zelf iets moeten doen.

We kunnen starten met minder gas gebruiken door huizen en kantoren beter te isoleren. En vervolgens minder gas gebruiken door slim energie op te wekken, bijvoorbeeld via warmtepompen.

We kunnen allemaal bijdragen door zelf of met anderen duurzame energie op te wekken in eigen land. Ja, dat vergt inzet, en bereidbaarheid de lasten te dragen zoals het uitzicht op meer windmolens en meer zonnevelden.

Deze inzet moet, deze inzet kan, deze inzet maakt ons vrij van gas uit Rusland. De tijd van alleen maar praten is voorbij.

Waar zet onze fractie zich voor in?

• De GS verzoeken haar Nieuwe Energie Overijssel programma te her beoordelen;
  • De GS verzoeken voor hen die vluchten het OV gratis te maken (voor een periode);
  • De GS verzoeken mee te helpen aan het realiseren van opvang in onze provincie;
  • De GS verzoeken financieel bij te dragen aan hulpinitiatieven in de provincie;
  • De GS verzoeken (indien gevraagd) de hulp coördinatie op zich te nemen.

Heeft u nog suggesties en ideeën, wees vrij om dit ons aan te geven. Mailen kan naar fractie@d66overijssel.nl