Vervoer per auto

Op het gebied van mobiliteit over de autoweg zijn er voor D66 twee belangrijke knelpunten die moeten worden aangepakt. De verbreding van de N35 tussen Zwolle en Almelo is er hier een van. Op dit moment is er nog sprake van een grotendeels tweebaansweg. Het verkeer stroomt niet goed door en er gebeuren relatief veel ongelukken. De verkeersveiligheid van, de doorstroming van en de leefbaarheid nabij de N35 dienen te worden verbeterd, waaronder het opheffen van het knelpunt in Mariënheem. Wij blijven hiervoor lobbyen in Den Haag.

Daarnaast fungeert de A1 als slagader tussen Berlijn en Amsterdam. Het aantal files op deze snelweg is echter te groot waardoor de doorstroom maar moeizaam verloopt. D66 dringt aan op versnelling van de verbreding van de A1. Bij de verbreding van de A1 zet D66 in op een transformatie van de A1 naar een duurzame corridor. D66 wil dat we deze belangrijke corridor gaan gebruiken voor het opwekken van duurzame energie. Denk hierbij aan zonnepanelen als scherm langs de snelweg en windenergie langs op- en afritten. Door goede afstemming met de omgeving en maatschappelijke partners, maken we van de A1 een door de omgeving gedragen icoonproject. Om auto’s zo veel mogelijk uit onze prachtige binnensteden te houden zet D66 in op meer P&R’s aan de rand van steden en dichtbij (trein)stations.

Laatst gewijzigd op 10 januari 2019