Steun ons en help Nederland vooruit

Openbaar vervoer per trein

De provincie Overijssel moet een integraal ‘Spoorplan Oost-Nederland’ ontwikkelen voor verbetering van het spoorvervoer. In die visie wordt uitgezocht welke dienstregeling het beste aan de toekomstige vervoersbehoefte voldoet. Verder bevat het plan de investeringen in infrastructuur die nodig zijn om de gewenste dienstregeling mogelijk te maken. Het omvat zowel de regionale lijnen waarvoor de concessies door de provincies worden uitgegeven, als de verbindingen met de rest van het land. Ook worden bestaande en nieuwe spoorwensen opgenomen, zoals het openen van nieuwe stations, extra treindiensten en het verbeteren van de infrastructuur. Zo werken we toe naar een sterk ov-netwerk in Overijssel.

D66 wil dat in de driehoek tussen Deventer en Zwolle, tussen Zwolle en Enschede en tussen Enschede en Deventer elk kwartier een trein vertrekt. Om dit te realiseren heeft de verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Almelo en tussen Deventer en Olst prioriteit. Hierbij kan de Provincie creatieve financiële constructies inzetten om de verdubbeling van het spoor sneller te realiseren.

D66 wil goede treinverbindingen naar Duitsland. De internationale trein naar Berlijn moet de stops in Deventer en Hengelo behouden, vanwege de goede spoorinfrastructuur rondom deze twee steden (aansluiting met het noorden en zuiden). Ook wil D66 dat de intercity tussen Zwolle en Enschede wordt doorgetrokken richting Munster.

Daarnaast wil D66 dat de Provincie (eventueel in samenwerking met andere provincies) lobbyt voor een bereikbaarder Overijssel in de avond en de nacht. Om de leefbaarheid in de Provincie op peil te houden en de Randstad bereikbaar te houden, is het van belang dat inwoners zich nog tot ’s avonds laat kunnen verplaatsen. D66 wil dat de treinen op de trajecten Den Haag/Schiphol – Deventer – Enschede langer doorrijden doordeweeks. Doelstelling hierbij is dat tot twaalf uur ’s nachts ingestapt kan worden om nog thuis te komen. Daarnaast zet D66 in op nachttreinen in het weekend. Ook hier vindt D66 dat de Provincie creatieve financiële constructies moet kunnen inzetten om deze doelstelling te realiseren.

D66 zet ook in op overleg tussen de noordelijke provincies over de bereikbaarheid per spoor van het noorden. Problemen bij het spoor rondom Meppel maken dat de verbinding met het noorden van Nederland wegvalt. Met de verschillende provincies dient bekeken te worden hoe dit knelpunt aangepakt moet worden.

Laatst gewijzigd op 10 januari 2019