Journalistiek

D66 gaat vanuit de Provincie lobby voeren in Den Haag voor meer middelen voor de lokale en regionale journalistiek: effectieve democratische controle kan niet zonder onafhankelijke journalistiek. Op regionaal en lokaal niveau staat de journalistiek momenteel onder druk. Maar juist op deze niveaus worden steeds meer belangrijke beslissingen genomen die raken aan de levens van mensen. Soms vindt dit plaats in overkoepelende of regionale samenwerkingsverbanden waar de democratische controle gering is. Juist dan is het belang van een kritische ‘luis in de pels’ niet te onderschatten.

Op dit moment zijn lokale media afhankelijk van het gemeentebestuur, dat bepaalt wie en wat de lokale omroep is en hoeveel geld deze omroep krijgt. Journalisten zijn dus voor hun inkomsten afhankelijk van degene die ze moeten controleren. Dat moet anders. Daarom moet landelijk vastgesteld worden welke lokale en provinciale omroepen geld krijgen, zodat journalisten onafhankelijk hun werk kunnen doen. Ook zet D66 in op meer middelen voor de lokale en regionale omroep.

Laatst gewijzigd op 10 januari 2019