Fietsinfrastructuur

Voor D66 blijft de fiets het startpunt in het denken over mobiliteit. Een vervoersmiddel dat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor een gezond lichaam. De fiets is namelijk een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl. Zeker voor woon-werkverkeer over de kortere afstanden (+/- tot 25 km) is de (elektrische) fiets een uitstekend vervoersmiddel. Zo worden de N- en snelwegen ontlast, zodat daar minder files ontstaan. Van deze mogelijkheid wordt – naar de mening van D66 – echter nog te weinig gebruik gemaakt. D66 streeft dan ook naar een hoogwaardige fietsinfrastructuur door heel Overijssel.

Dankzij D66 is er de afgelopen Statenperiode veel meer aandacht gekomen voor fietsinfrastructuur. Door D66 is een ‘koersdocument fiets’ opgesteld. We zien kansen om deze visie nog verder te versterken en aan te scherpen. In dit document is 4500 km aan (mogelijke) fietspaden geïnventariseerd om te versterken. De Provincie selecteerde daarbij 1100 km als prioriteit. Wat D66 betreft wordt snel werk gemaakt van het versterken van deze 1100 kilometer, maar kan er ook nog een schepje bovenop (minstens 1500 km). De verbindingen Zwolle-Ommen en Zwolle-Hellendoorn hebben daarbij prioriteit. D66 ziet graag dat er bij deze investeringen voor fietsinfrastructuur aandacht is voor duurzaamheid. Daarom vindt D66 dat Overijssel een experiment met fietszonnewegen moet opzetten. Dit zijn wegen die niet gemaakt zijn van asfalt, maar van zonnepanelen. Zo wekken we met zijn allen duurzame energie op wanneer we de weg op gaan.

Laatst gewijzigd op 10 januari 2019