Economische samenwerking

Bedrijvigheid stopt niet bij een gemeentegrens, maar gaat over (internationale) grenzen heen. Daarom werken gemeenten samen in regio’s (Regio Twente, Regio Zwolle en de Clean Tech Regio) en vervult de Provincie Overijssel een coördinerende rol. Zo vinden we gezamenlijk de beste vestigingsplaats voor een bedrijf in de provincie, in plaats van met elkaar te ‘vechten’ om hetzelfde bedrijf. Daarbij stimuleert de Provincie via deze regionale samenwerkingen de innovatie in die gebieden. Overijssel werkt actief samen met de Provincie Gelderland in het landsdeel Oost-Nederland, zoals verwoord in de ‘Kracht van Oost-Nederland’ en zoekt aansluiting bij Flevoland, Drenthe en Friesland.

En D66 kijkt ook nadrukkelijk over de landsgrens naar de kansen die samenwerking met Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen biedt. Immers, Overijssel is een belangrijke poort naar Duitsland. Niet alleen geven we met deze samenwerking met onze Duitse buren invulling aan het Europees burgerschap, maar het is ook in ons algemeen belang. Goede samenwerking geeft namelijk kans op een extra economische groei van 3 – 8%, juist in gebieden en voor mensen die dat heel goed kunnen gebruiken. Die broodnodige grensoverschrijdende samenwerking is een belofte die we met iedereen aan beide kanten van de lands- en provinciegrens waar willen maken.

Laatst gewijzigd op 9 januari 2019