woensdag 16 februari 2022

Renilde Huizenga nieuwe fractievoorzitter D66 Overijssel

Per 1 maart 2022 neemt Renilde Huizenga de voorzittershamer van Wybren Bakker over in de D66 Overijssel Statenfractie.

Wybren Bakker leidde afgelopen jaren met ambitie en met veel plezier de Statenfractie. Onder zijn leiding zijn ook statenleden Kyra Selles en Renilde Huizenga gegroeid in hun rol als statenlid. Wybren geeft graag ruimte om alle talenten vlieguren te laten maken. De fractie heeft met overtuiging Renilde gekozen als komend fractievoorzitter. Hij blijft Statenlid en woordvoerder voor Natuur & Landbouw en Milieu & Energie.

Positief en constructief

Trix van der Linden, voorzitter van D66 Overijssel: “Toen Wybren mij vertelde dat hij een stap terug wilde doen als D66 fractievoorzitter van de Provinciale Staten, was mijn eerste reactie: Dat kan helemaal niet!”

Wybren ken ik als een zeer bevlogen en betrokken Democraat. In verschillende functies binnen D66 had hij een positieve en constructieve houding waardoor veel mensen zich gehoord en thuis voelen binnen onze partij. Deze attitude en inzet kenmerken hem ook als D66-fractievoorzitter in de Provinciale Staten. Zowel in de vorige als in deze periode. Van coalitie- naar oppositiepartij en met een nieuwe fractie. Wybren zette zich hier deskundig en met hart en ziel voor in. Dit blijkt nu ook uit het stokje overdragen als fractievoorzitter. Renilde is er klaar voor, dat weet hij. Wij zijn als regiobestuur Wybren heel dankbaar voor zijn toegankelijkheid, inzet, humor en deskundigheid. We hebben het volste vertrouwen in Renilde dat zij het fractievoorzitterschap uitstekend gaat doen. We wensen haar veel succes en plezier”.

Omdenken

Renilde Huizenga is goed ingewerkt en heeft zich inmiddels in vele rollen binnen de provincie laten zien. Ze valt op door haar talent om politieke verschillen te overbruggen en zo voor inwoners het hoogst haalbare te realiseren. Ze is nuchter en kalm, maar ze zit ook vol ideeën en ambitie. Haar doel is om de verbinding binnen en buiten de fractie te vergroten:Ik wil inspireren tot omdenken met realisme, gebaseerd op respect en vertrouwen. Dat past ook bij mij als persoon. Voor D66 Overijssel gaat het nu nog om het realiseren van punten uit ons verkiezingsprogramma. Maar we gaan ook aan de slag met een nieuw verkiezingsprogramma. Daarom horen we graag van leden wat ze wensen voor Overijssel.”

Humor

In de Staten blijft ze haar portefeuilles Ruimte en Water en Bestuur en Financiën behouden. Renilde omschrijft zich als: “nuchter, maar vol ideeën, ik wil me inzetten voor meer heldere taal en vooral luchtigheid in het debat. Humor is te belangrijk om niet serieus te nemen en het verkleint de afstand tussen politiek en mensen.