‘Plastic als grondstof, dat ruimt op’

D66 Overijssel bood woensdag 13 december 2017 het initiatiefvoorstel: ‘Plastic als grondstof, dat ruimt op!’ aan de voorzitter van de Provinciale Staten aan. De provincie wil toewerken naar een circulaire economie en daarin ziet D66 vele kansen, o.a. door het probleem van plastic afval voortvarend aan te pakken. Wybren Bakker (Statenlid D66): “Plastic zal qua omvang sterk toenemen. Maar plastic heeft ook waarde. Per dag maken we gemiddeld zeven verpakkingen open en verdwijnt het equivalent van 576 vrachtwagens vol met plastic in de oceaan. Onze rivieroevers en groene omgeving belasten we permanent met – vooral plastic – restafval. Tot ergernis van velen. Het is tijd dat we daar gezamenlijk iets aan gaan doen!”

Met dit initiatiefvoorstel wil D66 enerzijds bewustwording en gedragsverandering stimuleren. En zo voorkomen dat plastic – ondanks de verbeterde inzameling – niet opgeruimd wordt en verdwijnt op plaatsen waar het niet hoort.  Anderzijds beoogt dit voorstel het meer circulair maken van plastic. Dat houdt in dat plastic niet langer gezien wordt  als afvalproduct, maar juist als grondstof die hergebruikt kan worden.

Het artikel van Wybren Bakker in Tubantia 13 december 2017:

Gepubliceerd op 13-12-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018