vrijdag 27 november 2020

Overijsselse vrijwilligers in het zonnetje

Vrijdag 27 november mocht ik namens de provincie Overijssel als statenlid verschillende vrijwilligersprijzen uitreiken. Voorheen werden in een bijeenkomst prijzen uitgereikt, dit jaar kwamen wij bij de vrijwilligers op bezoek. Een hele eer om deze enthousiaste betrokken inwoners uit onze mooie provincie Overijssel te ontmoeten en de prijzen coronaproof te overhandigen.

Als aanmoediging en stimulans voor het mooie werk wat ze doen. Het zorgt voor verbinding en zeker in deze coronatijd is het heel belangrijk dat we naar elkaar omkijken en initiatieven ontplooien. Vrijwilligers zijn onbetaalbaar en onmisbaar in onze maatschappij, de hoogste tijd om ze even in het zonnetje te zetten. Zo mocht ik on tour in Olst, Wijhe, Welsum en Zwolle.

Hulpdienst Olst

Vrijwilligers coördinator Hendrien Markvoort is een geboren zorger. Zij zorgt voor haar familie, vrienden, buren en is bij veel ouderen in Olst bekend. Sinds 1991 is Hendrien betrokken bij het vrijwilligerswerk in Olst. Zij heeft een zesde zintuig voor waar een helpende hand nodig is. Vervoer, boodschappen ze regelt het allemaal als coördinerend vrijwilliger, maar springt ook op haar fiets om te zorgen dat de boodschappen worden gedaan. Ook spontane huisbezoeken bij iemand die veel alleen is staan op haar lijstje. Op de foto Minie Kettelarij (ook professioneel betrokken bij de hulpdienst), die de prijs namens Hendrien Markvoort in ontvangst heeft genomen.

Inspiratiegroep Wijhe ‘92

Corben van den Berg en zijn partner Jetske Blom, zijn beiden actief in de inspiratiegroep van sportvereniging Wijhe ‘92. Ze zijn samen met veel andere vrijwilligers vanaf het allereerste begin betrokken. Deze inspiratiegroep is uitgegroeid tot een groep van ongeveer 15 enthousiaste vrijwilligers. Zo hebben ze gewerkt aan een advies voor een bestuursvorm voor de vereniging Wijhe’ 92 (1100 leden) met voldoende bestuursleden die toekomstbestendig is. Ook houden ze zich bezig met een communicatieplan zodat meer leden betrokken worden en daardoor mensen makkelijker benaderbaar zijn voor bestuursfuncties.

Vrijwilligers Dag!enDoen!

Karin Koster en Jan van Sandwijk zijn de initiatiefnemers van het project Dag!enDoen! in Olst-Wijhe. Een project waarbij ouderen met behulp van een tablet die ze ter beschikking krijgen zich via een app kunnen inschrijven voor activiteiten. Om eenzaamheid te voorkomen is het belangrijk om activiteiten te ondernemen, waarbij het vervoer naar de activiteiten ook nog geregeld is. Beeldbellen is ook mogelijk. De app is ook toepasbaar voor andere doelgroepen als migrantenouderen of mensen met een GGZ-beperking. Het project is zo succesvol in Olst-Wijhe dat het nu ook uitgerold zal worden in andere gemeenten. De prijs werd overhandigd aan het bestuur van de stichting, allen vrijwilligers, en is uiteraard ook bedoeld voor iedereen die actief is met het inplannen van de activiteiten of het vervoer verzorgen. https://www.dagendoen-olstwijhe.nl

Vrijwilligers Welzorgsum

Annelies Boekhorst woonachtig in Welsum is een van de personen die zich samen met andere vrijwilligers inzet voor een woon/zorgvoorziening + zorg coöperatie in Welsum. Met enorm veel hobbels onderweg gaan ze onvermoeibaar voor het doel en nemen continue alle betrokkenen mee in de plannen. Volgens Annelies Boekhorst is de locatie van basisschool Dijkzicht geschikt en lijkt het nu echt de goede kant op te gaan. Met dit initiatief ontstaat een duurzaam aanbod van wonen, zorg en welzijn voor het ruim 600 tellende dorp Welsum (gemeente Olst-Wijhe) om zo ook te werken aan behoud en verbetering van de leefbaarheid.

Vrijwilligers DOCK24

DOCK24 is er voor Zwollenaren vanaf 16 jaar die het om welke reden dan ook even niet lukt mee te komen in de maatschappij. Dat kan betekenen dat je thuis zit zonder uitzicht op werk of studie en ondersteuning wilt bij het vinden van jouw mogelijkheden. Je wilt je ontwikkelen en weer meedoen, maar weet niet hoe. Vele vrijwilligers zetten zich met enthousiasme in om anderen iets te leren en ook een toekomstperspectief te bieden. Er zijn diverse programma’s zoals een meubellab, fietsenwerkplaats. Maar als inwoner kan je ook een beroep doen op KarWIJ als je zelf niet de middelen hebt om een klusjesman in te huren. Professionals (Travers welzijn en Zwolle Doet i.s.m. gemeente Zwolle en onderwijsinstellingen) werken samen met de vele vrijwilligers. Zoals op de website staat, de route naar mogelijkheden! De prijs was natuurlijk voor alle vrijwilligers van https://dock24.nl/

Vrijwilligers 3×3 Unites

Basketbal is een snelle sport. 3X3 Basketball groeit in een razend tempo wereldwijd, Nederland is toonaangevend in deze sport en in Zwolle is er een homecourt. Founders Mark Schuurman en Jesper Jobse en coördinatoren Bas Rozendaal, Kasper Averink en Brian ten Bosch zien samen 3X3 Unites als een stichting die krachten bundelt om deze populaire urban sport naar een next level te brengen in Nederland en wereldwijd. Dat zie je terug in de vrijwilligers van 3×3. Ze zijn snel denkend, flexibel en verfrissend. Koppelen de sport basketbal op een mooie manier aan het welzijn van jongeren. De prijs werd uitgereikt aan Brian ten Bosch namens de vrijwilligers 3×3 unites. https://www.3x3unites.com