vrijdag 21 februari 2020

Overijssel van 2020 naar het jaar 2030

“Overijssel, de tuin van Nederland”. Nu nog de groene provincie met hotspots qua wonen, studeren, werken, recreatie en toerisme. Waar boeren, familiebedrijven en volkscultuur krachtig verdedigd worden in klimatologisch en economisch veranderende tijden. Deze mooie provincie levert een belangrijke bijdrage aan de mondiale economie en is sterk in het binnenhalen van nationale en Europese innovatiemiddelen voor onder andere Twente en de regio Zwolle. Ondertussen komen nieuwe majeure opgaven op de provincie af die allemaal in die tuin van Nederland een plek willen. Wordt Overijssel de energietuin?

Overijssel verandert

De groene provincie blijft. Maar Overijssel staat open voor nieuwe toepassingen voor duurzame energieopwekking. Het wordt de provincie waar uit mest biogas wordt gemaakt, waar zonnevelden op daken, water en land liggen, windmolens op bedrijfsterreinen, langs snelwegen en in kommen van wegen staan en ook de IJssel en de Vecht door hun stroming de inwoners van energie voorzien. Dit is de provincie die door dubbel gebruik elke vierkante meter grond benut, om de tuin van Nederland te blijven in een veranderd landschap.

We leggen waterbekkens aan onder grote distributiecentra en straten en kleden kantoren en bedrijfsgebouwen aan met groen. We bouwen natuurinclusief en circulair zodat de provincie nog groener wordt en de biodiversiteit toeneemt. Langs onze hoofdwegen passen energieschermen en onder de fietssnelpaden horen uiteraard ook zonnepanelen.

Inwoners en bezoekers zullen blijven genieten van alles wat deze groen (door natuurbuffers) en blauw (met waterrijke verbindingen) dooraderde provincie aan schoonheid heeft te bieden.

Samen maken we ons Overijssel duurzaam en ook in 2030 de mooiste tuin van Nederland.