dinsdag 26 januari 2021

Na verkiezingen Lelystad Airport liever helemaal niet open

De Tweede Kamer is eruit. Deze kabinetsperiode wordt er niet meer besloten over Lelystad Airport. Het vliegveld, dat aanvankelijk in 2018 al open zou gaan, zou nu nog wel eens tot tenminste het einde van dit jaar dicht kunnen blijven.

Ophef over opening Lelystad Airport

Een goed besluit, vindt D66 Overijssel. Maar nu is het ook tijd om verder door te zetten. De opening van Lelystad Airport heeft in de afgelopen jaren al veel ophef veroorzaakt. Zo zouden de laagvliegroutes zorgen voor behoorlijke overlast in en om Overijssel, leek het onoverkomelijk dat het vliegveld, wat ontworpen was om Schiphol te ontlasten, zich verder uit zou breiden, en blijkt het openen van Lelystad Airport óók nog een stikstofvraagstuk met zich mee te brengen. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen van het openen van het vliegveld. Nu het aantal vluchten wegens corona ook nog eens sterk is afgenomen ziet D66 Overijssel Lelystad Airport dan ook het liefst helemaal niet meer opengaan.

Duurzame alternatieven

Wat dan wel? Duurzame alternatieven. Laten we na corona niet allemaal weer massaal in het vliegtuig stappen, maar wat vaker gebruik maken van de trein. Daarnaast zijn er veel andere zinvolle oplossingen te bedenken voor de invulling van deze ruimte, dan een vliegveld wat al drie jaar dicht is. Oplossingen die ook goed kunnen zijn voor Lelystad, en die de huidige maatschappelijke opgaven wél recht doen. Denk aan de woningnood, het klimaat, circulaire economie, maar bijvoorbeeld ook aan cultuur en evenementen. Hoewel Lelystad Airport ons dus nog steeds geen vluchten kan bieden, biedt het wel andere mogelijkheden. Verleg de focus van Lelystad Airport naar kansrijke en zinvolle alternatieven en laat de vluchten bij de luchthavens die ook daadwerkelijk open kunnen.

Lees ook:
Lelystad Airport