woensdag 30 september 2020

Meervoudig gebruik bedrijfspanden: ruimte voor mens én klimaat

Zonnepanelen erop, wateropslag eronder en groene muren: Zo zien we grote bedrijfspanden graag in de niet al te verre toekomst. Door meervoudig gebruik creëren we meer mogelijkheden om klimaatmaatregelen in te voeren en figuurlijk meer ruimte te bieden aan onze planeet – en dat zonder de fysieke ruimte van mens en economie te beperken.

Om dit meervoudige gebruik op weg te helpen diende onze vorige week samen met GroenLinks, CU en PvdA Overijssel een motie in. Op bedrijventerreinen waarvan de provincie aandeelhouder is (Business Park XL in Almelo, Technology Base Twente) moet snel de mogelijkheid verkend worden om zonnepanelen te plaatsen. Immers staan daar tal van grote bedrijfspanden met platte daken die daardoor uitermate geschikt zijn voor de opwekking van zonne-energie. Daarnaast willen we ook dat op overige bedrijfsterreinen in onze provincie ‘dubbel gebruik’, dus de plaatsing van zonnepanelen op daken, verder aangewakkerd gaat worden.

Ook in Deventer ligt op initiatief van wethouder Thomas Walder een voorstel voor om zonnepanelen op het A1 bedrijvenpark verplicht te maken. Walder, die namens D66 zelf lid van de Provinciale Staten van Overijssel was van 2011 tot 2014, verwoordt het treffend: “Het is niet uit te leggen als we grote nieuwe daken daarvoor onbenut laten in deze tijd.”

Als het aan D66 Overijssel ligt is het daarmee nog niet afgedaan: Naast zonnepanelen om duurzame energie op te wekken zien we graag ook meer groen middels beplante muren die de biodiversiteit ten goede komen. En ondergrondse waterbuffers om de droogteproblematiek te verhelpen. Deze maatregelen zijn door de klimaatverandering en alle gevolgen daarvan hard nodig. Ze bieden tegelijk uitkomst zonder daarbij waardevolle natuur- of landbouwgrond te beperken.