woensdag 17 april 2019

Het Statenweekend

Het is inmiddels al weer zo’n drie weken terug dat de Overijsselse Statenleden geïnstalleerd werden. Na een aantal bijeenkomsten en onze eerste inwerkdag, waarin we op de hoogte werden gebracht over enkele nuttige zaken als ICT, en algemene informatie ontvingen over de Staten, de griffie en zo nog wat zaken. (Meer weten over onze eerste week? Lees dan vooral ook eens de blog van Statenlid Renilde).

Na deze eerste weken waarin we vooral informatie hebben ontvangen, was het tijd voor een kennismakingsweekend met alle Statenleden, de griffiemedewerkers, de hoofden van de afdelingen en de Commissaris van de Koning. Mensen binnen de organisatie waar we de komende jaren dus veel mee te maken zullen krijgen.

Dit ‘Statenweekend’ wordt eens in de vier jaar georganiseerd door de griffiemedewerkers, na de verkiezingen, met de bedoeling om je collega’s wat beter te leren kennen. Wat ons allemaal precies te wachten stond wisten we van tevoren niet, dus stonden we vrijdagochtend vol frisse moed klaar bij het hotel in Dalfsen waar we zouden verblijven.

De dag begon relaxt, met koffie en thee, gebak en de gelegenheid om even bij te praten, maar al snel bleek dat ons een druk programma te wachten stond. We begonnen de vrijdag met speeddates tussen de genodigden, kregen vervolgens een gastcollege over integriteit en moesten daarna zelfs schapen hoeden. ’s Avonds was er de gelegenheid om nieuwe bondgenoten te vinden tijdens een pubquiz en karaoke (zelf zat ik met de Commissaris van de Koning in een team, die heel fanatiek bleek te zijn tijdens de pubquiz). Heel wat anders dan de setting waarin je de Statenleden normaliter zult vinden dus. En dat was best zinvol, want hoewel het voor het debat niet uit zal maken, is het wel prettig om de mensen achter de politieke kleuren te leren kennen, en zo te ontdekken met wie je wellicht meer op een lijn zit dan je zelf had verwacht.

Zaterdagochtend speelden we vervolgens nog een Statenspel, waarbij een fictieve provinciale casus werd uitgespeeld door de Statenleden die verdeeld werden over fictieve partijen. Het Statenspel het overgrote deel van de Statenleden niet onbekend, want de provincie Overijssel en ProDemos organiseren regelmatig dit soort Statenspelen, maar dan voor scholieren. De dag sloten we af met een lunch en een rondvaart over de Vecht.

Al met al dus een prima weekend, met een volle planning waarin ons toch de gelegenheid werd geboden om een beetje te ontspannen. De komende weken staat er een vol inwerkprogramma voor ons klaar, waarin we door de hele provincie heen verdiepende informatie zullen krijgen over diverse thema’s die aansluiten op de provinciale portefeuilles. Het eerste thema wat behandeld zal worden is de energietransitie, waarvoor we uit zullen wijken naar Hengelo en Wierden. Het klinkt tot op heden in ieder geval allemaal erg interessant, en ik ben dan ook erg benieuwd naar het verdere inwerkprogramma.