Actief worden

Met meer dan 1000 leden is D66 Overijssel een bruisende regionale afdeling. Wij zijn in grote mate afhankelijk van gedreven vrijwilligers, die zijn voor een groot deel verantwoordelijk  voor het succes van de afdeling op politiek en electoraal gebied. Wij willen graag dat iedereen zich thuis voelt bij D66 Overijssel en iedereen wat kan betekenen op zijn of haar manier.

Hieronder zijn verschillende manieren opgesomd waarop jij kan bijdragen. Actief worden bij D66 Overijssel is naast erg leerzaam ook erg gezellig. Heb je vragen schroom dan niet om contact op te nemen met het bestuur of de Statenfractie.

Aansluiten bij de fractievergadering

Elke twee weken vergadert de Statenfractie in openbaarheid. Meestal vinden deze vergaderingen op woensdagavond plaats van 19:00 tot 21:30 in het Provinciehuis te Zwolle. Wij vergaderen ook wel eens op locatie bij de verschillende D66 raadsfracties verspreid over Overijssel. Iedere geïnteresseerde is welkom om ons tweewekelijkse fractieoverleg bij te wonen. Stuur een e-mail naar fractiemedewerker Tom Kunzler om je aan te melden en om extra informatie te krijgen. De vergaderdata en de agenda zijn te raadplegen via de agenda op deze website. Deze vergaderingen zijn ideaal om een goed beeld te krijgen van de provinciale politiek en te bekijken of jij iets voor de Statenfractie als projectmedewerker kan betekenen.

Regiobestuur

Het Regiobestuur is verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen binnen de regio. Het bestuur beheert onder andere de financiën, onderhoudt contact met de leden, organiseert de regiovergaderingen en ondersteunt lokale afdelingen rond gemeenteraadsverkiezingen. Er zijn geregeld vacatures te vinden voor een functie in het regiobestuur, kijk dan bij nieuws. Het regiobestuur staat ook altijd open voor extra hulp. Neem voor vragen contact op met het regiobestuur.

Meeschrijven met de Permanente Programmacommissie (PPC)

De permanente programmacommissie die het D66-verkiezingsprogramma voor de provinciale verkiezingen volgend jaar maart schrijft, is goed op dreef. Zij zijn met circa dertien personen in werkgroepjes bezig te schrijven over onder meer samenwerking, bestuurlijke vernieuwing, ruimtelijke ordening, mobiliteit, (innovatieve) economie, natuur, duurzaamheid (natuurlijk) en financiën. Er zijn inmiddels conceptteksten die een steeds vastere vorm krijgen. Als PPC’er spreek je met verschillende Overijsselse organisaties en ze organiseren politieke cafés en provinciale themabijeenkomsten. Ze willen hun teksten in workshopverband op de Algemene Regiovergadering van 28 juni a.s aanbieden. Voor informatie en aanmelding stuur een mail naar naar Herman Klein Velderman of Mari Ailo.

Projectmedewerker of stagiaire

Regelmatig heeft de Statenfractie stageplekken of ruimte voor projectmedewerkers. Projectmedewerkers helpen de Statenfractie vrijwillig op enkele of meerdere thema’s. Zij kunnen zich verdiepen in een politiek onderwerp of helpen met het organiseren van evenementen. Wij staan ook open voor studenten die in het kader van hun opleiding stage willen lopen bij de Statenfractie of een project bij ons willen uitvoeren. Neem voor meer informatie contact op met fractiemedewerker Tom Kunzler.

Activiteiten

U bent altijd welkom om de commissievergaderingen en Statenvergaderingen op het Provinciehuis in Zwolle bij te wonen. U kunt hier de vergaderagenda van de provincie Overijssel vinden. Verder organiseert het regiobestuur jaarlijks enkele themabijeenkomsten en zijn zij verantwoordelijk voor het organiseren van het regiocongres. Hier kunt u als lid uw stem laten horen en invloed uitoefenen op de richting van de afdeling. Kijk in de agenda voor activiteiten of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle activiteiten en nieuws.

Meehelpen met de campagne

De volgende Provinciale Statenverkiezingen vinden plaats in maart 2015. Wij zijn uiteraard op zoek naar gedreven D66’ers die mee willen helpen met de campagne om zo de verkiezingen tot een succes te maken voor onze partij. Neem voor interesse contact op met campagnecoördinator Erik Lievers.

Doneren

D66 is in Overijssel een stabiele partij geworden, die iedere dag meewerkt aan een beter Overijssel. Met uw gift kunnen wij onze vrijwilligers tijdens de campagne voorzien van de benodigde campagnematerialen om de grootste partij van Overijssel te worden in maart 2015! Hier kunt u meer informatie vinden.