dinsdag 4 juni 2019

Een greep uit het leven van een Statenlid

Stemmen voor de 1e kamer

De afgelopen week op 27 mei mochten we als statenleden stemmen voor de 1e kamer. Het gaat dan om getrapte verkiezingen en de 75 leden van de Eerste kamer worden gekozen door de leden van de twaalf provinciale staten. Een belangrijke taak, want je stemt namens je achterban.  Exact om 15.00 begon het stemmen. Er werd een tijdelijk stembureau ingericht en in de statenzaal stond een stemhokje, per tweetal werden we opgeroepen om te gaan stemmen met het welbekende rode potlood in het stemhokje, daarna werden de stembiljetten geteld en gingen ze in de envelop, deze werd gesloten en voorzien van een officieel lakzegel.

Werkbezoek

Ook was er weer een werkbezoek gepland, op 29 mei was de agenda voor de hele dag volgepland met activiteiten zoals werkbezoeken en statentafels (voorheen ook wel commissievergaderingen genoemd)
Om 8.30 in de ochtend vertrok ik uit huis richting Deventer voor een hele dag op pad en ’s avonds om 23.15 was ik weer in Zwolle, toen was de (Deventer) koek echt op!

De aftrap was bij de Rekenkamer Oost, ontvangst in een prachtig gebouw in het centrum van Deventer, wat is dat toch een bijzonder leuke stad. Echt genieten als je door de straatjes loopt.
We begonnen met een quiz samen met de statenleden van Gelderland om even te testen hoe onze kennis ervoor stond met betrekking tot de rekenkamer, dat was behoorlijk pittig voor veel mensen.
Helaas op 1 vraag na de geliefde rekenkamer koffiemok misgelopen, maar mijn kennis op dat gebied is dus ook weer bijgespijkerd.
Daarna was er de mogelijkheid om in gesprek te gaan met medewerkers van de rekenkamer over welke onderzoeken reeds zijn gepubliceerd en we konden inbrengen welke onderzoeken wij zouden willen inbrengen.
In de middag was het thema ‘passend wonen’ en werden we via diverse pitches geïnspireerd voor mooie initiatieven die reeds in Overijssel actief zijn, we konden in gesprek via speeddates met enthousiaste mensen rondom het thema sociale kwaliteit met een beweegmakelaar en een stadsregisseur.

Statentafels

Na een dag met veel informatie als toetje nog even een aantal statentafels, zo stond er een rapport van de rekenkamer op de agenda, een vergadering waarbij bewoners kwamen “inspreken” en last but not least nog een agendapunt over een uitspraak van de Raad van State over de PAS. Die uitspraak heeft nogal wat gevolgen en de komende periode zal dit zeker nog van invloed zijn op diverse projecten.
In een volgende blog kom ik daar vast nog wel op terug.

Statenvergadering met duidingsdebat

Op 15 mei hadden we een weer een PS vergadering, op deze dag werden ook de burgerleden van alle fracties geïnstalleerd, weer een nieuwe groep mensen om te leren kennen, bij ons is dat Peter Schouten, gefeliciteerd en welkom Peter! Lees hier meer over zijn motivatie en achtergrond.
In het debat op de 15e werd er behoorlijk fel gereageerd door de partijen die nu niet in de coalitie zitten. Onze fractievoorzitter Wybren Bakker heeft namens D66 een reactie gegeven die je hier kunt teruglezen.

In het weekend was er nog een IJsselberaad, dan overleggen we met een afgevaardigde van onze fractie van Overijssel met fracties van de gemeenten, zo kunnen we beter samenwerken in het gebied.

Werkbezoek Krachtige Economie

De week die daarop volgde bestond uit een werkbezoek aan Enschede over krachtige economie, hierbij werd ook een bezoek gebracht aan Vliegveld Twente en konden de statenleden achter de schermen kijken bij de productie voor het theaterspektakel Hanna van Hendrik in de Hangar.
Zelf lukte het me niet om die dag erbij te zijn, maar ook over deze dag veel positieve geluiden gehoord van de collega statenleden.

Waardemakers

Ook lag er in ons postvakje het boek Waardemakers, dit werkboek bevat een compilatie van twee jaar Waardemakers, waaronder 15 verhalen van ondernemers over waardevolle samenwerkingen in keten- en systeeminnovatie.  Het zijn verhalen van ondernemers die actief inzetten op duurzame ontwikkeling, innovatie en economische groei, aanjagers van een duurzaam Overijssel. Het is ook een instrument waarmee bij wordt gedragen aan de realisatie van maatschappelijke transitie opgaven, zoal energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie. Echt de moeite waard om in te lezen!