maandag 19 september 2011

D66 geeft gastcollege op Dag voor Democratie

Margreet Overmeen, Statenlid D66, sprak op 15 september raadsleden, Statenleden en leerlingen toe in Almelo. Ze gaf dit gastcollege in het kader van de Internationale Dag van de Democratie. Het doel is meer jongeren bij de democratie te betrekken. “Zij zijn immers de toekomst”.
De dag van de Democratie werd op verschillende locaties in Overijssel feestelijk gevierd. ’s Ochtends bracht de Commissaris van de Koningin Ank Bijleveld-Schouten een taart naar Lyceum De Grundel in Hengelo. Tegelijkertijd werd op ruim veertig middelbare scholen in Overijssel een taart bezorgd voor de docenten, om de start van de samenwerking te vieren. “Jongeren kunnen niet vroeg genoeg betrokken raken bij de democratie”, aldus de Commissaris van de Koningin. “En dat kun je doen door met onderwerpen dicht bij huis te beginnen.” Zij onthulde die dag ook een bannier aan de gevel van het provinciehuis, samen met de Zwolse Loco-burgemeester, ProDemos-directeur Nel van Dijk en leerlinge Zahra Darwiesh.
Het nut van D66 voor het voetlichtMargreet Overmeen sprak in Almelo. Hier gingen raadsleden, Statenleden en leerlingen met elkaar in gesprek over de democratie. Leerlingen van het PIUS X College uit Almelo waren uitgenodigd deel te nemen aan de discussie. “Als ik over een jaar 18 word, ga ik zeker stemmen. Eerst op de SP, en als ik dan een goede baan heb op de VVD”. Zo eerlijk en ontwapenend kunnen jongeren zijn. De leerlingen vonden het leuk om eens een politica in het echt te ontmoeten en met haar in gesprek te gaan. Er werd gediscussieerd over de bezuinigingen op cultureel gebied, over het nut van politieke partijen en het belang van politiek in het algemeen. Margreet legde onder meer het verschil uit tussen de lokale, regionale en landelijke politiek.