donderdag 24 februari 2022

Een sterke democratie met onafhankelijke (lokale) journalistiek.

Praxedis Bouwman @D66Vechtdal zette dit punt deze week nadrukkelijk op de publieke agenda omdat zij als D66 voorzitter van de afdeling Vechtdal constateert dat je redactieruimte kan krijgen in lokale bladen als je er ook een “advertentie” bij koopt. Een vorm van koppelverkoop die veel vragen oproept. Mooi dat dit nu ook door RTV Oost is opgepakt. Wordt vast vervolgt.

Zelf sprak ik namens @d66overijssel woensdag 16 februari in de Staten over onafhankelijke journalistiek en lokale innovatieve ontwikkelingen op dat gebied naar aanleiding van een adviesrapport dat Harrie Kiekebosch op verzoek van Provincie Overijssel had geschreven. We hadden dat rapport onder andere geagendeerd om te onderzoeken of er steun is binnen de Staten voor initiatieven.

Onze inzet als fractie is dat lokale journalistiek sterk moet zijn en dat nieuwe vormen nodig zijn met de afnemende lokale bladen en nieuwe technologische mogelijkheden die nu voor handen zijn. We zoeken daarom naar manieren waarbij inwoners bijvoorbeeld via platforms elkaars kennis weten te benutten, waar informatie beschikbaar is en waar de lokale nieuwsfeiten via een toegankelijk digitaal platform de gemeenschap versterkt. Natuurlijk passen daarbij ook andere media. Het is niet of, maar en-en. We hechten zeer aan onafhankelijke journalistieke vrijheden. We zien in het rapport van Kiekenbos wel mooie voorbeelden hoe je met, van en voor inwoners inhoud realiseert die ertoe doet, zo verbindingen in de samenleving versterkt en toch ook objectiviteit mogelijk maakt.

Omdat wij het op de agenda plaatsten, en tezamen met andere fracties duidelijk werd dat we als provincie hierin een helpende steunende en faciliterende rol voorzien, pakt onze Commissaris van de Koning dit nu op en zal hij een bespreking met alle betrokkenen faciliteren en over de uitkomsten de Staten informeren.

Een eerste goede stap.

Wij als fractie dromen al over de uitkomst: een plan waarbij Overijssel als de landelijke proeftuin voor vernieuwde journalistiek geldt. Die van voor en met inwoners, dichtbij, interactief en nog steeds met journalistieke onafhankelijkheid, heel Overijssel mee van goede informatie voorziet als aanvulling op bestaande grote regionale nieuwmedia. Een plan dat tevens als basis kan dienen voor een aanvraag voor innovatiemiddelen van het Rijk.