zaterdag 13 februari 2021

Blog Renilde: Avondje mee met gladheidsbestrijders

Hoogwater, sneeuw en kou in onze provincie Overijssel. Deze week ging eindelijk het gesprek even over heel iets anders dan corona, wat een verademing! Iedereen is wel een beetje klaar met alle regels, de zorgen en het gemis van veel. Deze tijd vraagt veel van ons allemaal. Maar toen kwam de sneeuw en de frisse lucht, het gaf ons gewoon een beetje extra zuurstof na een donkere grijze periode, heerlijk! En dus ook even naar buiten in de sneeuw te spelen.

Maar even terug, tijdens de inwerkperiode van de Provinciale Staten brachten we een bezoek aan een steunpunt van de afdeling gladheidsbestrijding, ik deed een uitspraak “ik ga graag een keer mee op een strooiwagen als het zover is” Belofte maakt schuld. Afgelopen maandag 8 februari heb ik dus actie ondernomen, die wagens zijn nu onderweg, dus moet ik nu meegaan. En ja, ik kon mee voor een ronde op de strooiwagen voor een route over onze provinciale wegen.

Zout strooien

Een hele groep chauffeurs stond klaar voor een nieuwe ronde, tijdens dit soort dagen is het 12 uur op en 12 uur af. Eerst moest natuurlijk voldoende zout in de wagen en je kon echt zien dat er al heel wat zout uit de hal was gehaald.

Voor velen is het wel bekend: door zout te strooien, bevriest water bij een lagere temperatuur, en smelten sneeuw en ijzel. Er wordt met name gestrooid met nat zout, een mengsel van wegenzout (natriumchloride) en calciumchloride. Met zout verlaag je het vriespunt van water; door nat te strooien kun je nauwkeuriger en met minder zout gladheid tegengaan. Nat strooizout blijft ook beter op de weg liggen.

(lees verder onder foto)

Nauwkeurig werken

Ik reed mee met Edwin en hij vertelde gedurende de rit van alles over zijn werk. Zo gingen we op pad, wij reden als duo met Willem op de provinciale weg. De ene chauffeur pakt de linkerkant van de rijbaan met de schuiver aan de voorzijde en de andere chauffeur de rechterkant. Op de rijkswegen rijden ze in “staffel” met 3 auto’s overlappend achter elkaar om de hele rijbaan mee te kunnen nemen. In het donker is het lastig om te zien waar de rand van de weg is, het is nauwkeurig werken.

Wanneer nou strooien?

Normaal gaan de strooiwagens een keer of 30 per jaar op pad om preventief te strooien. Coordinatoren kijken naar de weersomstandigheden en de conditie van het wegdek: is de weg nat, droog, hoe is het zoutgehalte en de luchtvochtigheid? Ook is er overleg met meteorologen. Maar met zoveel kou en sneeuw is het niet alleen preventief, maar hard werken om de wegen sneeuwvrij te krijgen.

Is het nou schadelijk al dat zout?

Zout en auto’s zijn geen vrienden. Zout bevordert roestvorming, maar de grootste boosdoener is vocht. Metalen roesten niet als ze in een droge omgeving in aanraking komen met zout, maar in een vochtige omgeving versnelt zout het roestproces. En wat doet al dat zout met de planten die langs de wegen groeien, en dus de volle laag krijgen? In een recent verschenen artikel van de Volkskrant staat daar ook meer over beschreven.

Bij deze dank ik alle harde werkers die betrokken zijn bij de gladheidsbestrijding, want zonder schone wegen, kunnen we geen kant op. Voor mij was het daarnaast ook nog gewoon even een uitje.

Lees ook:
Renilde Huizenga