dinsdag 23 maart 2021

Blog Peter: Snellere Berlijntrein

“We willen een hele snelle trein naar Berlijn, die wèl bij ons moet stoppen”. Dat is wat gechargeerd wat lokale bestuurders vaak, ook weer in de Stentor van 13 maart over versnelling van de Berlijntrein zeggen. Beetje voorspelbaar en niet erg creatief. Die versnelling moet natuurlijk, en hoe dat moet kun je best vrij objectief benaderen. Een paar bouwstenen daarvoor:

• Wees nuchter. Amsterdam-Berlijn zal altijd veel langer duren dan vliegen. Het is zinloos daar in reistijd mee te concurreren. Je hebt vast OV-afficionados die de trip liever per trein maken, maar dat zullen ze ook doen bij de huidige reistijd
  • Werk stapsgewijs. Het schrappen van de locomotiefwissel -en hopelijk meteen de stop- in Bad Bentheim is een prima stap. Het schrappen van meer tussenstops is een volgende.
  • Welke te schrappen kun je best objectief benaderen. Het lijkt logisch tussen stops niet minder dan zeg 50 km te hebben, te stoppen op stations met een redelijk aandeel grensoverschrijdende reizigers en alleen te stoppen op spoorknopen. Logisch lijkt dan te stoppen in Amersfoort, Deventer, Hengelo voor wat betreft het NL traject. Ook in Duitsland valt er zo één en ander te schrappen. Osnabrück en Hannover zullen zeker stops moeten blijven, Rheine wellicht ook. De daarop volgende stap is harder rijden, maar streef dan naar een optimum tussen snelheidswinst en investeringen. Hier geldt gewoon de wet van de afnemende meeropbrengst.
  • Gun elkaar wat. Alleen verbeteren in Nederland of juist in Duitsland werkt niet, er moet een soort evenwicht zijn.

Onderwijl zal ik regelmatig met veel plezier deze trein nemen!

Lees ook:
Treinverbinding Amsterdam: frequentie belangrijker dan bestemming
Openbaar vervoer per trein